Stručná metodika přípravy a náboru uchazečů do rekvalifikačního kurzu Operátor call centra pro lidi se ZP
Červen 2007
1. Předpokládaná doba realizace kurzů:
Předpokládáme 2 běhy rekvalifikací - v září a říjnu. Jeden kurz má rozsah 120 vyučovacích hodin. Kurz obsahuje 105 hodin teoreticko - praktické výuky a 16 hodin praxe v call - centru. Kurzy budou realizovány v blocích po 3 - 4 - 3 dnech.
2. Oslovení účastníků:
Potenciální zájemce o rekvalifikaci bude seznámen s přínosem kurzu pro něj a s tím, co vše bude na konci kurzu umět:
- Kurz je orientován na zlepšení zaměstnatelnosti lidí se ZP. V oblasti telemarketingu je momentálně vysoká poptávka po pracovní síle. Spolupracujeme s několika call centry, které by potenciálně měli zájem o nábor námi proškolených operátorů.
- Absolvent kurzu "Operátor call centra pro lidi se ZP":
- se orientuje ve službách z oblasti telemarketingu
- zná principy a vývoj telemarketingu
- má přehled o možnostech uplatnění telemarketingu v regionu, ze kterého pochází
- umí vést telefonní rozhovor v aktivním i pasivním telemarketingu
- zvládá techniky aktivního naslouchání
- zná telemarketingové fráze
- osvojil si postup vypojení z hovoru
- orientuje se v obecném a specifických call - skriptech podle druhu služby
- umí řešit krizové situace v telefonním hovoru
- zná základy komunikace a asertivního přístupu
- zvládá obchodní jednání po telefonu
- umí se chránit před manipulací
- orientuje se v zákoně o ochraně spotřebitele č. 634/1992 Sb.
- umí vyřídit reklamaci po telefonu
- umí pracovat se základními SW aplikacemi v telemarketingu
- umí pracovat s databázemi v telemarketingu
- má přehled v technickém vybavení call - centra
- absolvoval 16 hodin praktického nácviku na reálném pracovišti
- má vypracovanou nabídku a profesní plán pro potenciálního zaměstnavatele
- kurz povedou osvědčení lektoři ze sociální
- Každý účastník projde vstupním výběrovým řízením, kde musí splnit minimální požadavky pro vstup do rekvalifikace.
V telemarketingu tvoří většinu pracovní síly (operátoři) nekvalifikovaní pracovníci, nebo SŠ. Kurz, který realizujeme má za úkol kompenzovat nevýhody lidí se ZP při nástupu do call centra. Jedná se hlavně o rychlé zaučování (účastníci budou již obecně připraveni a tak se zaměří jen na specifika), znalost techniky (technika je v mnoha ohledech ve většině call center velmi podobná) a praxi (poskytuje výhodu oproti absolventům škol). Oslovení účastníků bude probíhat od května do konce července.
3. Vstupní požadavky na zájemce o rekvalifikaci:
Tyto požadavky slouží k prvnímu výběru kandidátů na rekvalifikaci.
Kandidát pro vstup do kurzu musí splňovat následující podmínky:
- min. věk 18 let
- člověk se zrakovým postižením
- min. SŠ vzdělání
- hlasové dispozice
- komunikační minimum
- základy práce s PC
- Zrakové postižení prokáže kandidát dokladem ZTP, nebo ZTP/P, popř. dokladem o tom, že pobírá důchod, nebo potvrzením od lékaře.
- SŠ vzdělání prokáže výučním listem, nebo osvědčením o maturitní zkoušce.
- Hlasové dispozice ověřujeme přímo v rozhovoru. Cílem je vyřadit kandidáty, kteří by neuspěli při žádosti o práci v call centru. Jedná se především o kandidáty s různými vadami řeči (např. ráčkování, přílišné polykání částí, nebo celých slov, huhňání apod.).
- Stejným způsobem ověříme také komunikační minimum (např. formulování vět, schopnost zacílit rozhovor apod.). Ukazatelem může být také absolvování kurzu komunikačních dovedností.
- Úroveň práce na PC ověříme na standardním zadání práce v MS Office podle stupně zrakového postižení. Důležité je, aby kandidát uměl pracovat s MS Wordem a speciálním zvětšovacím, nebo ozvučovacím SW.
4. Vstupní pohovory
Koncem měsíce srpna proběhnou vstupní pohovory do rekvalifikačních kurzů. Zaměřené budou především na hlubší ověření přepodkladů pro práci v call centru. Jedná se především o hlasové dispozice, komunikační dovednosti a schopnost práce s technickými pomůckami. Součástí je ověření minimálních požadavků pro vstup do rekvalifikace u každého kandidáta. Je nutné, aby každý s účastníků měl doklad o svém zrakovém postižení, výuční list, nebo osvědčení o maturitní zkoušce.
Kontaktní informace
Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ČR (SONS ČR),
Krakovská 21,
110 00 PRAHA 1,
tel.: 221 462 146,
fax: 221 462 145,
e-mail: sons@sons.cz, tel.: +420-777 214 097